شبکه اینترانت چیست؟

 

 

 

شبکه‌ی اینترانت را بیشتربشناسید

شبکه‌ی اینترانت را بیشتربشناسید

امروزه کاربرد اینترنت بر هیچکس پوشیده نیست. همانطور که می‌دانید اینترنت برای سازمان‌ها به عنوان یک سیستم ارتباطی به جهت اتصال آن‌ها با جهان بیرون و اطلاعات و داده‌های جهانی به حساب می‌آید. هرچند کاربرد تجاری مهم دیگری که اینترنت دارد اینترانت است: یک شبکه طراحی‌شده برای توزیع منابع اطلاعاتی به هر فردی درون سازمان با کمک تکنولوژی‌های اینترنت.

اینترانت یک شبکه ی خصوصی است که تنها از طریق کاربران مجاز قابل دسترسی است. پیشوند ” intra” به معنای “داخلی” است و این بدین معنی است که برای ارتباطات داخلی طراحی شده‌است. در واقع اینترانت یک نسخه‌ی کوچک از اینترنت با قابلیت‌های مشابه اما تنها در داخل شرکت یا سازمان است. پیشوند “inter” (در اینترنت) به معنای “بین” یا “در میان” است.

شبکه‌ی اینترانت

اینترانت هم مانند اینترنت، از تکنولوژی‌های شبکه‌ای از جمله پروتکل کنترل انتقال/ پروتکل اینترنت (TCP/IP) استفاده می‌کند. برخی از اینترانت‌ها به یک شبکه‌ی محلی خاص محدود هستند (LAN)، در حالی‌که بقیه می‌توانند از راه دور از طریق اینترنت در دسترس باشند. اینترانت‌های محلی، به‌طور کلی تا زمانی بیشترین امنیت را دارند که تنها از درون شبکه قابل‌دسترسی باشند. برای دسترسی به اینترانت از طریق شبکه‌ی گسترده WAN معمولا به وارد کردن نام کاربری و رمز عبور نیاز است.

اینترانت در حقیقت یک سیستم ارتباطی ساده و مقرون به صرفه‌ی درون‌سازمانی است که از طریق آن شرکت‌ها می‌توانند به‌طور مستمر و ارزان‌تر، به‌خصوص زمانی که در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت هستند، با هم ارتباط برقرار کنند. شبکه‌ی اینترانت می‌تواند بهره‌وری مدیران را بهبود بخشد، چراکه به آن‌ها کمک می‌کند به‌جای آن‌که به جستجو و دریافت اطلاعات بپردازند، زمان بیشتری را به تحلیل اطلاعات اختصاص دهند.

READ  امکانات سیستم ارسال پیام کوتاه نرم افزار یکپارچه بانکداری صندوق های قرض الحسنه امین

معماری اینترانت می‌تواند شامل ۴ عنصر اصلی سرویس اطلاعات مشترک، وب‌سرور، لینک‌های ارتباطی و کاربران اینترنت باشد. فاکتورهایی مانند کاهش هزینه، پویایی بازار، تغییر محیط کار و پشتیبانی مشتریان از عوامل مهم برای محبوبیت این شبکه خصوصی هستند.

در داخل شرکت، سرور اینترانت ممکن است سریع‌تر از یک وب‌سایت معمولی پاسخگو باشد. زیرا اینترنت عمومی کاملا تحت تاثیر افزایش ناگهانی ترافیک، ضعف سرور و مشکلات دیگری که ممکن است باعث کند شدن شبکه شود، قرار می‌گیرد. همچنین اینترنت توسط شبکه ‌های خودمختار و مستقل (autonomous networks) مدیریت می‌شود، در حالی‌که مدیریت اینترانت عموماً بر عهده‌ی مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CIO) است. به‌طور کلی امکاناتی را برای جلسه‌های الکترونیکی و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری گروهی (علاوه بر امکان ارسال ایمیل در بین اعضای هر گروه کاری) فراهم می‌کند.

 

Print Friendly, PDF & Email

About شرکت طراح سیستم

شرکت طراح سیستم
شرکت طراح سیستم ارائه دهنده راهکارهای نرم افزاری کسب و تجارت

Check Also

دریافت نگارش نرم افزار امین

دریافت نگارش نرم افزار امین دفترچه راهنمای نرم افزار یکپارچه بانکداری صندوق های قرض الحسنه …

دیدگاهتان را بنویسید